Peranan payudara memang banyak dan ia bukan hanya untuk menggoda nafsu lelaki sahja tetapi juga sebagai bukti kalau gadis itu pernah disentuh atau tidak. Payudara gadis yang belum pernah disentuh senntiasa berada dalam keadaan tegang. Tetapi kalau ia sudah mengalami sentuhan, ketegangannya berkurangan dan membesar sedikit daripada ukuran asalnya. Lebih kerap disentuh, maka ia akan menjadi lebih kendur. Perhatikan seorang gadis yang sedang berjalan atau berlari. Sekirana payudara mereka bergerak-gerak dan melorot jatuh ke bawah dan berbuai sesekali, bererti ketegangan sudah hilang. Sekiranya dia belum pernah disentuh, maka payudara mereka tidak akan bergerak-gerak ketika berlari dan sekiranya ia berbuai sekalipun ia tidak terlalu banyak. Payudara yang sudah diramas bergoyang terbuai-buai seperti telinga gajah, ke kiri, ke kanan, ke atas dan ke bawah. Malah ia juga kadangkala melambung-lambung ketika gadis itu berjalan atau berlari.

Puting payudara yang pernah kena sentuhan menjadi panjang dan terjojol keluar sedikit dari tempat persembunyiannya. Payudara yang selalu kena remas akan menjadi lebih besar. Walaupun begitu, jangan menuduh gadis yang berpayudara besar bererti dadanya sering diramas kerana payudara yang besar diramas dan yang besar kerana semulajadi adalah dua perkara berbeza. Payudara yang diramas menjadi besar tetapi tidak tegang. Sementara payudara yang besar secara semulajadi sentiasa tegang dan ketika berjalan tidak bergoyang.

Mengapakah payudara bila sudah mengalami sentuhan akan jatuh dan apa hubungan telapak tangan dengan otot payudara? Semasa payudara itu dipegang atau diramas-ramas, gadis tersebut akan merasa ghairah. Pada saat dia merasa ghairah itu, hormon-hormonnya akan mengisi ruang payudara sehingga menjadi tegang. Setelah mengalami keghairahan, payudara yang tegang tersebut akan mengendur yang juga akan membuat ototnya mengendur pula. Payudara yang dihisap putingnya akan menjadi lebam, yang belum dihisap akan berwarna merah jambu. Sekiranya gadis itu tidak perawan, buah dadanya akan jatuh terjuntai seperti buah betik yang terjuntai di pohon.

Seorang gadis jika telah dewasa, kemungkinan ukuran payudaranya untuk berubah adalah kecil kecuali apabila berat badannya bertambah. Pembengkakan payudara karena kehamilan, menyusu atau pengaruh pil pencegah kehamilan adalah bersifat sementara. Postur tubuh yang baik akan membentuk payudara kelihatan lebih besar.

Secara umumnya wanita menyukai sentuhan lembut dan ciuman pada payudara dan juga pada puting payudara. Payudara dan putingnya akan mengeras apabila dirangsang. Begitulah tanda-tanda yang paling jelas bila dia terangsang, meskipun tidak semuanya demikian. Tanda-tanda lainnya adalah pelendiran pada liang faraj, kemerah-merahan di dada dan peningkatan denyutan jantung dan pernafasan.